MENU
Jesteś tutaj: Motoryzacja Dlaczego filtr DPF się zapycha?

Dlaczego filtr DPF się zapycha?

15:55, dnia 20 lipiec 2022r.
Kategoria:Motoryzacja
56
0

Właściciele samochodów napędzanych silnikiem Diesla często bardzo krytycznie oceniają filtr DPF. Najwięcej kontrowersji budzi problem zapychania się filtra. Jest to o tyle niewygodne, że może być droższe niż zwykle. Co powoduje ten problem? Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy?

Co jest przyczyną zatkanego filtra DPF?

Zatkany DPF może wystąpić w sposób naturalny, ale należy pamiętać, że efekt ten nie jest planowany. Wynika to z działania filtra, którego zadaniem jest wychwytywanie cząstek stałych ze spalin. Komputer pokładowy samochodu rozpocznie proces wypalania cząstek, które są zbyt duże. Nagromadzone zanieczyszczenia i sadza ulegają wtedy spaleniu. Problemem jest popiół, który nie jest wydalany z filtra. Zapchanie może być spowodowane stopniowym wzrostem ilości popiołu. Temu problemowi nie można niestety całkowicie zapobiec.

Właściciele pojazdów z silnikiem Diesla mogą spowolnić i opóźnić czas, w którym filtr się zapcha. Jest to możliwe dzięki nisko popiołowym, specjalistycznym olejom silnikowym.

Jakie inne czynniki mogą doprowadzić do zablokowania filtra DPF?

Oprócz wyżej wymienionych przyczyn zapchania DPF możliwe jest, że układ działa nieprawidłowo lub jest niewłaściwie eksploatowany. Może bowiem dojść do zakłóceń w spalaniu lub częściowym usunięciu sadzy. Może to powodować zapychanie się części szybciej niż w przypadku prawidłowej pracy.

Objawy te są bardzo podobne do tych, które wywołują zatkane filtry. Jest tylko jedna różnica: stopniowy spadek mocy silnika. Nie jest możliwe określenie, czy problemem jest filtr DPF. Objawy mogą być również spowodowane awariami innych części. Konieczna jest kompleksowa diagnostyka.

Warto zainwestować w dokładną diagnostykę, aby ustalić źródło przedwczesnego zapychania się filtra DPF. Ważna jest również wymiana oleju silnikowego.

Jak można stwierdzić, czy filtr DPF jest zablokowany?

O zablokowaniu filtra DPF zostaniesz poinformowany przez komputer pokładowy. Na desce rozdzielczej znajduje się odpowiednie sterowanie. W zależności od modelu pojazdu może on przejść w tryb awaryjny. W przypadku podłączenia do sterownika zostaną wyświetlone błędy P2463 i P2002. Nie należy wpadać w panikę, jeśli tak się stanie. Kierowca ma możliwość albo wyczyszczenia filtra DPF, albo jego całkowitej wymiany.



10:13, dnia 11 lipiec 2022r.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!

Napisz komentarz

Imię:*
Email:*
Komentarz:*